Gästreflektör – Vill du ha en vän måste du vara en vän

Varje år gör Svenskt Näringsliv en ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Varje år berättar jag och mina kollegor runt om i landet om mötets oerhörda och absoluta betydelse för att förbättra företagsklimatet i en kommun. Varje år möts vi av viss skepsis. Så enkelt kan det väl inte vara?

Jo, faktiskt, precis så enkelt är det. När företagare, politiker och tjänstemän i en kommun möts för att prata om det som ligger dem så varmt om hjärtat, den egna kommunens väl och ve, då händer det saker. Ibland bara i form av små men ack så viktiga aha-upplevelser som innebär små steg framåt.

I bästa fall i form av att en vi-känsla uppstår som åtminstone för en stund ersätter känslan av “vi och de“. Vi som fattar precis hur allt hänger ihop och de som inte fattar nånting. Allt förändrings- och utvecklingsarbete kräver att alla parter kliver ur gnällhörnan. Det kräver att man har ett intresse för och en nyfikenhet på hur andra tycker, tänker och känner. Det kräver också mungipor som åtminstone strävar uppåt.

Smittsamt intresse
I samband med ett möte i företags-klimatets tecken mellan företagare, politiker och tjänstemän frågade en lätt desperat företagare:

–  Men hur får jag politikerna att bli intresserade av att höra på vad jag har att säga?

Jag valde att svara:

 ”Jag brukar säga till mina barn att vill du ha en vän måste du vara en vän. Jag tror den principen funkar även här. Visa att du är intresserad av att förstå hur en politiker arbetar och tänker och vilka frågor som han eller hon brinner för, så kommer intresset att smitta av sig.”

Logiskt tänkande
När ett möte är riktigt bra, då upp-står magi. Jag har själv sett och känt det så många gånger. Det man under flera år har försökt rätta till eller få någon att förstå via mail eller telefon, kan plötsligt falla på plats på ett alldeles självklart sätt. Vi människor vill tro att vi är rationella varelser som fattar beslut enbart utifrån logiskt tänkande. Ändå visar studie efter studie att det är precis tvärtom. Det är våra känslor som styr våra beslut och vårt beteende. I ett fysiskt möte kan du beröra och beröras av en annan människa. Det är först då du är beredd att lyssna. Lyssna på riktigt.

Anna-Lena Holmström Titel: Regionschef Svenskt Näringsliv Motto: Människans största tillgång är nyfikenheten
Anna-Lena Holmström
Titel: Regionschef Svenskt Näringsliv
Motto: Människans största tillgång är nyfikenheten

 

Artikeln är publicerad i Betydelsefulla Möten Magasin nr 2 2014.
Läs mer på www.2act.se

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *