För en framgångsrik skolutveckling

Fotograf: Stefan Bergmark Ulrika Bergmark Univ. lektor, utbildningsledare,  Institutionen för konst, kommunikation och lärande.  Catrine Kostenius Bitr. Professor, ämnesansvarig, Institutionen för hälsovetenskap.
Fotograf: Stefan Bergmark
Ulrika Bergmark, Univ. lektor, utbildningsledare, Institutionen för konst, kommunikation och lärande.
Catrine Kostenius, Bitr. Professor, ämnesansvarig, Institutionen för hälsovetenskap.

 

Bakom de svarta rubrikerna om allt som inte fungerar i dagens skola finns det mängder med goda exempel att lyfta med fokus på vad som fungerar i dagens skola. Betydelsefulla Möten 2act startar nu tillsammans med en forskargrupp på Luleå tekniska universitet en riksomfattande insamling av betydelsefulla möten i skolan.

– När vi i vår forskning har frågat elever och lärare om de kan berätta en positiv eller negativ händelse om bemötande i skolan har de flesta berättat något negativt från deras egen skolgång, säger Ulrika Bergmark Univ. lektor och utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande på Luleå tekniska universitet och beskriver en situation där de tillfrågade eleverna om varför de ansåg att det var svårt att komma på en positiv händelse.

– En del sa att det kanske beror på att de händer ofta, men att man tar dem för givna, så att man inte minns dem lika tydligt som negativa, säger Ulrika och berättar om den elev som på frågan om varför det är svårt att komma ihåg positiva händelser spontant och snabbt besvarade frågan med: ”Man blir inte lika sur då!”

– Det eleven troligen ville uttrycka var att positiva händelser kanske inte väcker lika starka känslor som negativa. Det kanske stämmer, för hur ofta ser vi insändare i tidningar när folk vill berömma någon eller visa sin uppskattning för något, frågar sig Ulrika.
Forskarnas erfarenheter har fått dem att fundera på vikten av att lyfta fram positiva händelser och att uppmärksamma berättelser om betydelsefulla händelser som människor upplevt i sin skolmiljö.

Kunskap i nytt fokus
– Som forskare vet vi att det finns omfattande pedagogisk forskning och hälsoforskning som belyser mobbing och andra negativa upplevelser, problem i skolan, medan det inte finns lika mycket forskning som belyser vad vi kan lära av att studera betydelsefulla berättelser.

– Genom forskningsprojektet Betydelsefulla möten i skolan vill vi utmana den ofta förkommande fokuseringen på undersökningar av problem och brister i verksamheter genom att studera det som fungerar bra, påpekar Catrine Kostenius som är bitr. professor och ämnesansvarig vid Institutionen för hälsovetenskap på Luleå tekniska universitet.

Hälsofrämjande arbete
– Både vår egen och andras forskning har visat på relationernas betydelse för vår hälsa och vårt lärande. Vi vill därför ge röst åt de som finns i skolan om dagarna och de som har kontakt med skolan – elever, föräldrar, lärare och andra personalgrupper – för att höra om deras erfarenheter av betydelsefulla möten, säger Catrine och beskriver anledningen till valet av forskningsinriktning.

– Med forsknings- och utvecklingsprojektet Betydelsefulla möten i skolan vill vi belysa de framgångsfaktorer som redan finns i skolan. Det vill säga det som främjar hälsa, trivsel och lärande kan visa vägen för en framgångsrik skolutveckling, säger Catrine och tillägger att när vi lyssnar på de goda exempel som redan finns får vi kunskap om vad som fungerar bra och då vi kan förstärka det hälsofrämjande arbetet i skolan,

Ny insamling 2014
Med hjälp av insamlingen Betydelsefulla möten i skolan vill vi ge dig som har erfarenheter av betydelsefulla möten och mottaganden i skolan att berätta om dina erfarenheter. För att delta i insamlingen kan du vara lärare, skolledare eller annan vuxen i skolan samt elev, förälder eller beslutsfattare. Alla röster är lika viktiga! Ett urval av berättelserna kommer förutom att beforskas också att presenteras i en populärvetenskaplig bok.

Forskning- och utveckling
En forskargrupp vid Luleå tekniska universitet kommer att studera de inkomna berättelserna för att skapa ökad förståelse för de positiva möten som vuxna, barn och ungdomar upplever i skolan.

Betydelsefulla Möten 2act har tagit fram en metod och struktur för att på riksnivå samla in spännande vardagsberättelser med fokus på betydelsefulla möten. Möten där människor via en annan person bestämt sig för att ta nya steg i livet. Betydelsefulla möten lyfter fram ögonblick och möten som gjort och gör skillnad. Varje kampanj resulterar i en bok med en samling av betydelsefulla möten-berättelser från hela Sverige.

Betydelsefulla lärare
Den första insamlingen startade år 2000 med en riksomfattande insamlingskampanj av Betydelsefulla lärare. Sju riksomfattande projekt i serien med Betydelsefulla möten har genomförts på riksnivå (skola 2001, vård 2004, idrott 2009, du är betydelsefull, entreprenörer 2009, ambassadörer för kvinnors företagande 2010).

Betydelsefulla möten har ingen koppling till någon religion eller politisk organisation utan vill peka på varje enskild persons möjlighet att själv påverka – både sitt eget och andras liv – på ett positivt sätt. Betydelsefulla möten kännetecknas av riktigt bra berättelser som man snabbt kan förstå och ta till sig. Kort, kärnfullt och gripande! Direkt från vardagen.
Hemsida www.2act.se/bmiskolan

”Det finns redan mycket forskning som belyser problem och hur vi kan lösa dem och därför känns det angeläget att forska om sådant som fungerar i skolan – som betydelsefulla möten.”

Mer om Betydelsefulla möten i skolan och forskningen på  www.2act.se/skolforskning
– Många pratar om skolan, om hur viktig den är och ofta finns det i samma andetag en vilja till att bidra till att få skolan att fungera ännu bättre. Men det är ju som så att det finns mycket att lära av det som redan sker i dagens skola. Via kampanjen Betydelsefulla möten i skolan vill vi visa på vad som fungerar i dagens skola. Om de möjligheter och de betydelsefulla möten som sker varje dag på en av landets viktigaste och största mötesplatser – skolan. Därför startar vi nu insamling av Betydelsefulla möten i skolan, säger Catherina Ronsten, Social Entreprenör och grundare av Betydelsefulla Möten 2act.

Artikeln är publicerad i Betydelsefulla Möten Magasin nr 2 2014.
Läs mer på www.2act.se

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *